PIV-Bulletin 2012-1, Succesvol 1ste EVU-NL Symposium – Verkeersongevalsanalyse;methodes, causaliteit en trends (1e Seminar EVU-NL …)

Samenvatting:

Hét platform waar het vakgebied ‘Verkeersongevallenanalyse’ zich treft met iedereen die zich bezig houdt met de (juridische) beoordeling van de schuldvraag en afwikkeling van de gevolgen van een verkeersongeval.

Op 30 november 2011 hield de EVU-Nederland1 haar eerste symposium over het onderzoek naar verkeersongevallen in Nederland met als thema “Verkeersongevalsanalyse; methodes, causaliteit en trends”. De presentaties belichtten de praktische kant van de verkeersongevalsanalyse. Van opname plaats ongeval tot en met het (eind)product ten behoeve van de (juridische)beoordeling van de schuldvraag van een aanrijding en/of de kostenraming en causaliteit van een (letsel)schade. Rode draad deze dag was de ‘live’ botsproef waarvan alle tweehonderd deelnemers ‘getuige’ waren.

Na een korte introductie over EVU-Nederland door diens voorzitter Jan Meuwissen2, beet Jan Nieuwelink van de Politie Academie de spits af met zijn uiteenzetting over het opnemen van verkeersongevallen door de politie. Vervolgens waren de deelnemers ‘getuige’ van een ‘live’ botsproef die werd uitgevoerd op een van de parkeerdekken van Achmea, gastheer van het symposium. Direct na de botsproef werden de deelnemers gevraagd een vragenformulier ‘U was getuige’ in te vullen. Om juist ook hier de praktische kant te accentueren was dit van te voren niet aangekondigd. Aansluitend belichtte Bas Wartenbergh van Ongevallen Analyse Nederland de verwijt- en vermijdbaarheid van een ongeval, gevolgd door een presentatie over de analyse/onderzoek causaliteit bij letselschade door Jac Wismans van Safeteq.

Na de lunch besprak Jeroen Fitters van Ongevallen Analyse Nederland de verkregen resultaten van de botsproef. Tijdens de botsproef werd aangetoond dat bij veel moderne auto’s de aanwezige elektronica voldoende gegevens registreert om een nauwkeurige analyse van het ongeval mogelijk te maken. Denk aan de rijsnelheid vlak voor de botsing en of er geremd is. De politie is ver gevorderd in de ontwikkeling van apparatuur om de aanwezige elektronica, ook zonder tussenkomst van de autofabrikant, uit te lezen. De resultaten van de crash, verkregen uit de in de crashvoertuigen ingebouwde meetapparatuur en in de voertuigen aanwezige elektronica, werden besproken. Alle getuigenformulieren werden ter plaatse uitgewerkt en aan de hand van videobeelden en foto’s van de botsproef besproken. De uitslag laat zich raden, de getuigenverklaringen waren verre van consistent. Aart Spek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) gaf vervolgens een uiteenzetting over de werkzaamheden van het NFI en vooral over het specifiek uitlezen van regeleenheden. Als laatste spreker vertelde Jan Meuwissen hoe hij als deskundige aan informatie komt voor het inschatten van botssnelheden.

Het symposium werd afgesloten met een discussiesessie onder leiding van de dagvoorzitter Jac Wismans. De tijd bleek te kort, maar in het evaluatieformulier werd iedereen in de gelegenheid gesteld vragen, suggesties en opmerkingen te maken, waar in een volgend symposium zeker op wordt teruggekomen. Een eerste analyse van deze evaluatieformulieren laat alvast zien dat er duidelijk behoefte is voor een vervolg. De presentaties kunnen nog eens worden nagelezen op de site van de EVU-Nederland www.evu-nl.org.

De Commissie voor de organisatie van het symposium (allen lid van de EVU-Nederland, met ondersteuning van Columba Communications) mag dan ook terugzien op een geslaagd symposium en heeft al een aantal ideeën voor een volgend symposium. Wordt dus vervolgd …

1 EVU-Nederland is de Nederlandse landgroep van de EVU, de Europese vereniging voor ongevallenonderzoek en ongevallenanalyse. EVU-Nederland is een jonge vereniging, opgericht in 2011. Het Europese ‘dakverband’, de EVU, bestaat al langer en heeft in 2011 haar twintigste jaarcongres gehouden. EVU-Nederland heeft als doelstelling de voortgaande professionalisering van het technisch verkeersongevallenonderzoek. De leden van EVU-Nederland zijn professioneel actief in het vakgebied. Als deskundige bij een (particulier) onderzoeksbureau of als specialist of docent bij de politie. Ze verzamelen gegevens op de plaats van het ongeval en/of gaan op grond van die gegevens na wat er gebeurd kan zijn. Resultaten worden vooral gebruikt bij de (juridische) afhandeling van het verkeersongeval. Voor meer informatie zie www.evu-nl.org.

2 Voorzitter EVU-Nederland en Meuwissen Verkeers Ongevallen Analyse (MVOA).

  • 2

  • J. Meuwissen – EVU-Nederland
  • Bron: PIV-bulletin
  • folder PIV-bulletin

Heeft u een account? Vergeet dan niet om in te loggen Inloggen

Website by Webroots

Website by Webroots

hey