Vragen en antwoorden (Q&A)
Laatst aangepast 05-12-2024
Vind je verwijzen naar contacthelpt.nl nog lastig? Lees hieronder de antwoorden op veelgestelde vragen uit de praktijk. Inclusief handige voorbeeld-teksten! Plus mooie persoonlijke verhalen waarbij contact na een ongeval écht hielp.
Vragen en antwoorden
- Emotioneel & fysiek herstel gaan hand in hand. Het ontbreken van aandacht voor emotionele herstel - erkenning, antwoorden op vragen die leven, contact tussen partijen – kan een soepele schade-afhandeling in de weg staan. Contact tussen betrokkenen kan bijdrage aan herstel en een soepelere schadeafwikkeling.
- Met de verwijzing geef je aandacht aan het feit dat iemand een impactvolle gebeurtenis had. Je helpt hiermee mensen op een moment in hun leven dat het ertoe doet.
- Je geeft hulp op een andere manier dan verwacht wordt, waardoor je meerwaarde creëert.
- Je bent er voor klanten als ze je nodig hebben.
- Eventuele vragen kunnen beantwoorden die slachtoffers of nabestaanden hebben.
- Het helpt bij eigen verwerking van een impactvolle gebeurtenis.
- Om inhoud te kunnen geven aan je gevoel van verantwoordelijkheid voor wat er gebeurd is
- Onderzoek wijst uit dat een ongeluk veroorzaken prikkelt tot een negatief zelfbeeld. Persoonlijk contact en excuses stimuleren herstel tot een meer positief zelfbeeld
- Er kunnen zijn voor een ander.
- Antwoorden kunnen krijgen op vragen over het ongeluk.
- Het helpt bij verwerken van een impactvolle gebeurtenis.
- Persoonlijk contact kan helpen bij de emotionele verwerking en het herstel bevorderen.
- Het neemt aannames over het ongeluk weg. Persoonlijk contact helpt bij het krijgen van een meer genuanceerd beeld.
Ja. Degene die het ongeluk heeft gehad maakt de keuze of hij wel of niet contact met de ander opneemt. Maar dát die mogelijkheid er is & dat je daar hulp bij kunt krijgen, dat is niet algemeen bekend. Die boodschap breder bekend maken, daar ligt een rol voor verzekeraars en belangenbehartigers. Dus verwijzing naar mogelijkheid van hulp kan standaard. Contacthelpt.nl helpt betrokkenen verder in keuzes zoals al of niet contact. Waarbij Perspectief Herstelbemiddeling eventueel contact kan begeleiden.
Ook bij een ernstig ongeluk helpt contact met de ander. Begeleid contact lijkt dan de meest logische route. Perspectief Herstelbemiddeling biedt hulp, maar het blijft een keuze van de betrokken zelf. Ook bij overlijden kan onbegeleid contact zeer succesvol zijn. Luister maar naar het verhaal over Tommy Boy (link)
Via website.
Zie voor voorbeeldteksten de pagina van Interpolis
https://www.interpolis.nl/schade/auto/letselschade/contact-na-letselschade
Telefonisch, voorbeeld belscript:
We spraken elkaar over hoe het ongeluk gebeurde. Ik kan me voorstellen dat dit heel ingrijpend is geweest. Over het ongeluk praten met de andere betrokkenen kan helpen bij de verwerking daarvan. Misschien wilt u weten hoe het met de ander gaat. Er bestaat de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de ander. Wat vindt u daarvan?
In brief of email
U kunt een tekstblok toevoegen over contacthelpt.nl:
Een ongeluk kan indruk maken
Ik kan me voorstellen dat u geschrokken bent van het ongeluk. Misschien wilt u weten hoe het met de ander is. Of wilt u met iemand praten over hoe u zich voelt na het ongeluk. U leest op www.contacthelpt.nl meer over hulp na een ongeluk.
Bij een huisbezoek
Ziet u dat bij veroorzaker of slachtoffer nog veel vragen leven:
Het- zijn eigenlijk twee lijnen die tegelijk kunnen lopen: “De beslissing of het voorval gedekt is of niet, en of er aansprakelijkheid is of niet, heeft de verzekerde contractueel aan de verzekeraar overgedragen. De verzekerde gaat daar dus niet over. Zelfs al zou hij zeggen dat hij aansprakelijk is, dan is hij het nog niet. Op de website Contacthelp.nl staat een filmpje waarin Verbondsdirecteur Geeke Feiter de oproep om contact met de andere partij te zoeken, van harte ondersteunt.
De aansprakelijkheidsbeoordeling wordt dus hoofdzakelijk door de verzekeraar gedaan. Maar dat neemt niet weg dat het voor de ongevallenbetrokkenen belangrijk en waardevol kan zijn om hun persoonlijke schuldbeleving met elkaar te delen en daarover in gesprek te gaan. In een proces van herstelbemiddeling wordt juist daarvoor ruimte gecreëerd.
Perspectief Herstelbemiddeling wordt gefinancierd door het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor verkeersongelukken en bemiddelingen na een delict. Voor de deelnemers is de bemiddeling kosteloos.
Perspectief Herstelbemiddeling brengt mensen na een ingrijpende gebeurtenis met elkaar in contact. Vragen stellen en antwoorden kunnen geven, werkt. Het lucht op, geeft meer inzicht en meer rust.
- Bemiddeling is altijd vrijwillig en kosteloos
- Alle partijen kunnen op elk moment de bemiddeling starten en stopzetten
- De gesprekken zijn vertrouwelijk
- De bemiddelaar is neutraal en stelt de wensen en behoeften van beide partijen centraal
Zie: Na een ongeval | Perspectief Herstelbemiddeling
Kijk hier het voorbeeld hoe Perspectief Herstelbemiddeling deze mensen na een ongeval hielp: bekijk de video
Perspectief Herstelbemiddeling legt zo min mogelijk vast en houdt zich aan de AVG en het privacyreglement van Perspectief Herstelbemiddeling. Aanmelden door een professionele verwijzer gaat bijvoorbeeld met toestemming van de verzekerde. Als het gaat om een verzekerde als tweede partij in een bemiddeling, dus niet als initiatiefnemer, zou de benaderingsbrief via de verzekeringsmaatschappij aan de verzekerde gestuurd kunnen worden. Als politie betrokken is geweest bij het ongeval, dan is er ook een wettelijke basis op grond waarvan Perspectief Herstelbemiddeling de gegevens van de tweede partij bij de politie mag opvragen (als bekend is waar het ongeval heeft plaatsgevonden / er een PV-nummer is). Als er sprake is van een proces verbaal dan is er een juridische basis voor Perspectief Herstelbemiddeling om de gegevens op te vragen: dit staat in het Besluit politiegegevens.
De belangenbehartiger kan ook wijzen op Contact helpt en op de mogelijkheid van herstelbemiddeling. Daarbij kan worden uitgelegd dat het niet gaat om het juridische proces en waarheidsvinding, maar om de beleving van beide partijen en om emotioneel herstel na de ongevalservaring. Bij de gesprekken met de bemiddelaar en de ander kan een zogenoemde ‘steunfiguur’ aanwezig zijn, zoals een familielid of een naaste. Ook dat wordt altijd goed afgestemd. Vanuit de verzekeraar is dit allemaal geen probleem. We weten dat het belangrijk is om op meerdere momenten te informeren over Herstelbemiddeling. Omdat de behoefte aan/ de motivatie tot deelname niet statisch is, maar met verloop van tijd kan veranderen. Het kan zijn dat deze er bijvoorbeeld eerst niet is, maar op een later moment wel (zie ook de vraag ‘Wat is een ‘goed’ moment)] voor het aanbieden van herstelbemiddeling? De belangenbehartiger is een belangrijke professional in de dienstverleningsketen en daardoor ook een belangrijke schakel in het proces over het informeren over de mogelijkheid van Herstelbemiddeling.
De ervaring van Perspectief Herstelbemiddeling leert dat herhaling belangrijk is. Niet iedereen doet gelijk wat met de gegeven informatie. Veroorzakers en slachtoffers kunnen in verschillende stadia verschillende behoeftes.
Maak contact met de ander wel in een zo vroeg mogelijk stadium na een ongeluk bespreekbaar. Uit onderzoek blijkt dat contact in een vroeg stadium hoog gewaardeerd wordt. Maar: het is nooit te laat om er (alsnog) over te beginnen. Kijk maar naar het verhaal van Manon.
Bij impactvolle ongevallen kan het zijn dat slachtoffers pas later (bijvoorbeeld na 2 jaar) behoefte hebben aan contact omdat ze bijvoorbeeld nog volop bezig met het herstel. Veroorzakers hebben soms eerder behoefte aan contact. Als mensen weten dat (begeleide) hulp met de ander kan én ze dit vaker horen, dan pakken ze mogelijkheid als de tijd rijp is. Daarom is het belangrijk om de boodschap te herhalen: je kunt hulp krijgen bij het zoeken naar contact met de ander.